Консультації для батьків

Розвиток логіко-математичного мислення  у дітей

Навчання дітей моральної поведінки

Права дитини

Вчимо віршик легко

Ігри для батьків і дітей

Шукаємо скарби!

Немає нічого цікавішого за родинні пошуки скарбів. Шматки карти загубилися посеред лісу (парку, двору). Знаходьте підказки, долайте перешкоди, складіть маршрут і вперед — на пошуки основного призу (іграшки, солодощів, казкової принцеси). Правильний шлях вкажуть стрілочки, сліди таємничого дракона тощо.

Відпочиваючи за містом, сходіть на «полювання»: назбирайте гілочок, листочків, насіння, шишок, квітів та інших природних скарбів. Увечері можна гарно оформити зібраний гербарій або виготовити об’ємне панно .

Художники

Необмежене поле для творчості! Змочуємо акварелі та легко торкаємося поверхні фарб пальцями. Різнокольорові відбитки залишаємо на аркуші паперу або ватмані та домальовуємо кумедних тваринок, дерева, квіти — все, на що вистачить фантазії. Малювання відбитками долоньок та пальців чудово зближує. А якщо повісити барвистий шедевр на видному місці, вашу родину ще довго грітимуть спогади про крутий вихідний у колі найрідніших людей.

Кидаємося овочами

Не в буквальному сенсі — умовно! Гравці, насупивши брови, сердитим голосом «лаються» овочами, ягодами, квітами: «Ти — баклажан!» У відповідь: «А ти — капуста!» Як тільки гра заходить надто далеко — чути образливі слова або між дітьми виникає найменша агресія — гра припиняється, тема змінюється: «Ти — тюльпан!», «А ти — волошка!». Психологи запевняють: гра зменшує прояви дитячої впертості, агресії, негативізму.

Павутинка

Всередині кожної дитини живе розвідник. Запропонуйте малюку погратися в Джеймса Бонда, влаштувавши для нього смугу перешкод у вигляді павутини. Лабіринт із «лазерних» променів можна зробити зі звичайної пряжі або тонкої мотузки. Натягніть нитки павутини поміж меблями (або деревами, якщо відпочиваєте на природі) та запропонуйте якнайшвидше пройти лабіринт, не торкаючись мотузки. По дорозі малюк повинен обережно зібрати скарби: картки, цукерки, іграшки — прикріплені прищіпками. Піднімати здобуте добро з підлоги не дозволяється. Змагаються всі члени сім’ї по черзі. Виграє той, хто найшвидше пройде лабіринт та збере найбільше бонусів.

Чарівне слово

Маленькі європейці знають цю гру як «Саймон каже». Гра розрахована на трьох і більше гравців, тому чудово підійде для великої родини. Один з гравців бере на себе роль Саймона, який видає інструкції: Саймон каже підстрибнути, або Саймон каже руки вгору. Інші намагаються якнайшвидше повторити команду, проте лише у випадку, якщо ведучий сказав «чарівне слово» (можна вигадати своє: будь ласка, прошу вас). Хто забарився або виконав дії без спеціального слова — вибуває. Перемагає останній гравець, який залишився у грі, або Саймон, якщо двоє останніх учасників одночасно помилилися.

Кам’яний вік

Всі на світі діти обожнюють маленькі будиночки, казкові фортеці та інші затишні містечка. Чому б не порадувати свою крихітку витіюватою халабудою просто посеред дому? Що будувати? Дім, гараж, вігвам, барліг або печеру… Та що завгодно і з чого завгодно! У нагоді стане велика ковдра, подушки, коробки, можливо, навіть мамині туфлі на підборах. А закінчивши будівництво свого куреня, розкажіть дитині про індіанців, печерних людей, або козаків. Малюк буде у захваті! Неодмінно подбайте й про костюми — колоритне вбрання й тематичні частування зроблять ваш день.

«Привіт, я Олаф! Люблю палкі обійми»

Посміятися і поплакати (звісно ж, від реготу) — точно про цю гру! За командою мама, тато і їхній Сніговичок набирають повні легені повітря, надувають щоки, як у сніговиків, та затримують дихання. Протягом 10 секунд усі починають химерно рухатися: розводять руки, ходять, перевалюючись із боку в бік, обіймаються.

Тоді хтось із дорослих каже: «А тепер вийшло сонечко, і сніговики розтанули!» Гравці повільно видихають, опускають руки, присідають та лягають на землю. Гра відмінно знімає стрес та підвищує рівень довіри малюка до батьків.

Ігрова діяльність на свіжому повітрі

Рухова активність – природна біологічна потреба людини. Від того, наскільки ця потреба задоволена, залежить подальший структурний розвиток організму. Ця істина відома з давніх часів, сьогодні набуває неабиякої ваги й актуальності. Як не дивно, але у сучасному світі, що перебуває у невпинному русі, самі люди рухаються мало: сидять на роботі, у транспорті, вдома та на відпочинку. Спосіб життя дорослих позначається і на малюках. І навіть у наймолодших трапляються випадки гіподинамії! Малорухливість може бути пов’язана зі станом здоров’я, психологічними проблемами або способом життя в сім’ї.

На жаль, доволі часто батьки обмежують рухову активність своїх дітей, втихомирюючи їх або навіть забороняючи бігати, стрибати, шуміти. Подібні обмеження та заборони аж ніяк не сприяють фізичному і психічному розвиткові дитини, закріпленню рухових навичок, загартуванню та формуванню адаптаційних реакцій до мінливого зовнішнього середовища.

Правильна організація рухової діяльності дітей дошкільного віку – запорука їхнього гармонійного всебічного розвитку та міцного здоров’я. Головний секрет гарного самопочуття дитини – в її активній діяльності.

Дітей варто зацікавлювати різноманітними видами діяльності, пов’язаними з розвитком рухових умінь і навичок:

– облаштуйте у квартирі фізкультурний куточок. Доречно спонукати малят використовувати в іграх доступний фізкультурний інвентар (м’ячі, обручі, скакалки). Наприклад, запропонуйте уявити, що обруч – це будиночок, віконечко, машина, мотоцикл тощо. Зі скакалки можна зробити доріжку, мікрофон, змію абощо. Спочатку варто показувати дітям, які дії можна виконувати з тими чи іншими предметами, пізніше малюки зможуть фантазувати і самостійно використовувати потрібний інвентар;

– щоденно разом із дітьми виконуйте ранкову гімнастику, здійснюйте загартувальні процедури; регулярно виходьте на прогулянки;

– залучайте дітей до виконання основних рухів — вправляйте у ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, киданні, дотриманні рівноваги тощо;

– разом з дітьми здійснюйте пішохідні прогулянки, туристичні походи;

– грайте в рухливі та спортивні ігри;

– катайтеся разом з дітьми на санчатах, ковзанах, лижах; велосипедах, роликах; грайте у бадмінтон, теніс, футбол, баскетбол, хокей; ігри з м’ячем; стрибайте на скакалці; плавайте та грайте на воді;

Грайтеся з дітьми

Недарма, мабуть, вважають, що той, хто в дитинстві багато та захоплено грався, подорослішавши, зможе так само багато та захоплено працювати. Тому не варто зверхньо ставитися до дитячих ігор і вважати, нібито гру та роботу відділяє прірва, звісно, у розвивальному значенні. Адже і ми, дорослі, не завжди помічаємо той момент, коли в нас під руками гра перетворюється на роботу, а робота — на гру: це чудово, якщо людина здатна перетворити на захоплення трудові обов’язки.

Гра — провідна діяльність дитинства. Найважливіша ознака дитячої гри — цілковита захопленість, дитина повністю поринає у гру. Трапляється, що вона забуває про все — їжу, сон, оточуючих, реальне життя. У такі хвилини дитина живе в іншому світі. Крім цього, подібна захопленість доповнюється емоційною насолодою. Тому не варто дивуватися, якщо дитина розлючується, коли дорослі необережно порушують її гру, переривають те, що повинно тривати в її фантазії,— відбувається конфлікт двох світів, двох розумінь серйозності справи. З точки зору дорослих, дитина всього лише грається і вже час займатися кориснішими справами (вечеряти, вмиватися, гуляти тощо). А з точки зору дитини, вона зайнята дуже цікавою роботою, і перш ніж іти кудись, вона повинна її доробити.

Чого ж діти вчаться під час гри? Насамперед, дитина відкриває власне тіло, світ, знайомиться з речами, їхніми властивостями та призначенням. Гра активізує дитину, тримає напоготові її нервову систему, виробляє імунітет проти прикростей і тиску. Під час гри тренуються рухові здібності, створюються передумови для вправляння у розумових здібностях, дитина вчиться орієнтуватися на площині та в просторі, розширюється її світогляд. І це ще не все: під час гри дитина збагачує також і світ своїх переживань, повторює та знову переживає все приємне та неприємне, що щодня відбувається довкола неї та з нею.

ПОРАДИ БАТЬКАМ                                                                             

– обирайте іграшки та ігри, які відповідають санітарно-гігієнічним нормам та є безпечними для життя і здоров’я ваших дітей;

– купуйте ті ігри та іграшки, які є педагогічно цінними у даному віці;

– оберігайте дітей від ігор та іграшок, пов’язаних із проявами агресії, жорстокості, цинічного ставлення до загальнолюдських цінностей;

– спонукайте дитину до вияву самостійності у доборі ігор та іграшок, поважайте її вибір;

– створіть для дитини власний ігровий осередок, в якому б знайшлося місце для різних видів ігор та іграшок, в тому числі і народних; привчайте підтримувати в ньому порядок;

– виділяйте більше часу на спільні з дитиною ігри, не бійтеся на деякий час повернутися у дитинство;

– розширюйте уявлення дитини про навколишній світ (спостерігайте за явищами та предметами; відвідуйте музеї, театри, установи громадського користування; знайомтеся з різними професіями та ін.), заохочуйте до відображення побаченого в іграх;

– виготовляйте власноручно разом з дітьми ігри та іграшки, пропонуйте їх для ігор;

– цікавтеся досвідом інших батьків щодо виготовлення іграшок власними руками, використовуйте цей досвід у сімейному бутті;

– розповідайте про свої улюблені в дитинстві ігри й іграшки; при можливості познайомте з іграшками, що існували багато часів тому; з цією метою відвідуйте Державний музей іграшки у Києві, місцеві краєзнавчі музеї, виставки народного мистецтва;

– читайте та обговорюйте сюжети казок, характери героїв, навчайте дітей творчо відображати реальні життєві та казкові ситуації;

– влаштовуйте вдома театральні вистави за змістом прочитаного, побаченого або вигаданого сюжету;                   

– вчіть дитину гратися з іншими дітьми, встановлювати дружні стосунки, дотримуватися правил, поважати партнерів по грі тощо;

– відвідуйте всією родиною дитячі ігрові центри, частіше грайте разом у спортивні ігри на свіжому повітрі, організовуйте ігри з дітьми та дорослими під час родинних, дитячих свят.

Відомий педагог Б.П.Нікітін визначив “золоті правила” розвивальних ігор, яких слід дотримуватися дорослим. Ось деякі з них:

  1. Гра має приносити радість і дитині і дорослому. Кожен успіх дитини – це спільне досягнення. Радійте успіху – це надихає малюка.
  2. Зацікавлюйте дитину грою, але не примушуйте її гратися, не доводьте заняття іграми до переобтяження. Утримуйтесь від образливих зауважень: “Ой, ти дурнику” та інше. Не ображайте дитину в грі, не гасіть її емоцій.
  3. Розвивальні ігри – ігри творчі. Усі завдання повинні виконуватись дитиною самостійно. Наберіться терпіння і не підказуйте ані словом, ані жестом, ані поглядом. Дайте можливість дитині думати самій, самостійно знаходити і виправляти помилки.
  4. Щоб відчувати порівняльну складність завдань, перш ніж давати завдання дітям, обовיязково спробуйте виконати їх самі. Запишіть, за який час вам вдалося виконати те чи інше завдання.
  5. Якщо дитина не справляється із завданням, це означає, що ви переоцінили рівень її розвитку. Необхідно зробити перерву, а через кілька днів почати з більш легких завдань. Ще краще, якщо дитина сама обиратиме завдання з урахуванням своїх можливостей. Не підганяйте її.
  6. Краще всього, якщо в кожної дитини буде окремий комплект гри чи ігрового матеріалу.
  7. Захоплення дітей відбувається хвилями, тому, коли у дитини зникає інтерес, “забувайте” про гру на місяць-два, а потім “випадково” знайдіть її. Повернення до гри часто буває схожим на зустріч зі старим другом.
  8. Ігри слід берегти, не можна ставити їх на одному рівні за доступністю з рештою іграшок. Краще, щоб дитина попросила гру. Тому ігри слід зберігати на видному, але не дуже доступному місці.
  9. Для найменших (1,5 – 3 роки) слід оживляти гру казкою чи розповіддю, надавати імена моделям, іграшкам, фігуркам, малюнкам. Фантазуйте, аж поки дитина не почне захоплюватися процесом і результатом гри.
  10. Створюйте у грі невимушену атмосферу. Не стримуйте рухову активність дитини. Дозволяйте пострибати, побігати і тощо.
  11. Доречно влаштувати змагання на швидкість виконання завдань за годинником чи секундоміром.
  12. Граючись, поводьте себе з дитиною як рівний з рівним, підтримуючи атмосферу гри.
  13. Ігри необхідно повторювати, повторення – необхідна умова розвивального ефекту.

Отже, головне – не забувати, що гра – провідний вид діяльності дітей дошкільного віку, під час якого вони розвиваються, навчаються і виховуються.

 

Події та оголошення

Осінній калейдоскоп
8 Листопада, 2021 14:24
Всі новини